MÜZİK RADARI | BADFINGER


Merhaba! Çok fazla müzik dinleyen birisi olarak günden güne yeni bir sanatçıyı keşfediyorum. En güzel şarkılarını içlerinden seçiyorum. Kaliteli ve günübirlik olmak üzere ayırdıklarım oluyor tabii. Siz de bilirsiniz. Bazı şarkılar vardır ki modası birkaç aydır. Bazı şarkılar vardır ki şarap gibi, yıllandıkça tatlanır, zevki başkadır. İşte "Müzik Radarı"nda sizinle şarap gibi yıllandıkça tatlanan, çok fazla tanınmayan tabiri caizse "underrated" veya zamanın üstünü örttüğü kaliteli sanatçıları paylaşmaya karar verdim.

Bu ilk yazı olduğu için bende yeri apayrı olan BADFINGER ile yapmak istedim. Açıkçası Breaking Bad'in final bölümüne dek (Breaking Bad'in yeri de bende apayrıdır) haberim yoktu. O unutulmaz final sahnesinde bize eşlik eden mükemmel bir şarkı vardı: BABY BLUE. Bu mükemmel dizi ile bu mükemmel grubu böylelikle keşfetmiş bulundum. Sizi de bundan mahrum bırakmak istemedim.

Yaşım henüz daha genç belki ama eski şarkılar sizce de duygularınıza dokunmuyor mu? Bana göre beni alıp o zamanlara götürüyor ve beni orada bırakıyor. Keşke o zamanlarda yaşasaydım dedirtiyor. 

Pekala artık Badfinger'dan bahsedeyim. 

BADFINGER KURULUŞU

Badfinger, Swansea/Birleşik Krallık'ta müziğe başladı. Rock türünde eserler veren bu grubun en başarılı olduğu dönemlerdeki üyeleri Pete Ham, Mike Gibbins, Tom Evans ve Joey Molland'tan oluşuyordu. Kendilerine ilk olarak The Iveys adını verdiler. Daha sonra adlarını Badfinger olarak değiştirdiler.

Bir sonraki Beatles gözüyle görülen Badfinger, yanlış yönetme, trajik intiharlar sonucunda müzik tarihinde üzücü bir yer edindi.

BADFINGER'I BİTİREN İNTİHARLAR

Badfinger'ın ilk hiti Paul McCartney'nin "Come and Get It" şarkısıydı. Sözler şimdi ne yazık ki grubun iki yaratıcı gücü Pete Ham ve Tom Evans'ın mezar taşı olarak kullanılıyor. Her ikisinin de kendilerini öldürmelerini düşündürten şey özellikle acımasız bir rock n roll kontratı nedeniyle maruz kaldıkları köleliğin sebep olduğu sefaletten kurtulmanın tek yol olduğuydu. 


"If you want it, here it is / Come and get it / Make your mind up fast / If you want it, anytime / I can get it / But you better hurry cause it may not last."

Sanki şeytan Beatles kadar iyi olan bu grupla anlaşma yapmıştı ve bu şeytan da Paul McCarney'di. 

Pete Ham ve Tom Evans ünlü olmasına rağmen hiç zengin olmamıştı. Birkaç yıl sonra Apple Records grubu bir yıldız haline getirdi. Her şey planlandığı gibi ilerledi ve 1970 ve 1971'de Badfinger dünyanın tepesindeydi. Straight Up ve No Dice listeleri sallıyordu. Come and Get It'ten sonra "No Matter What", "Day After Day" ve "Baby Blue" peşinden geldi. Pete ve Tom'un birlikte yazdığı "Without You" şarkısı hit oldu. 

Badfinger günden güne başarılı olmaya devam ederken menajerleri ortadan kayboldu. Bunun üzerine Warner Bros. Records onlara dava açtı. Ardından grup beş parasız kaldı. Pete, 28. yaş gününden üç gün önce garajında kendini astı. Hamile eşine ve oğluna kendilerini sevdiğini söyleyen bir not bıraktı. Ayrıca şöyle de bir not düşmüştü: "Stan Polley(menajer) ruhsuz bir p*ç, onu da yanıma alacağım." 

Bu trajik ölümden bir süre sonra grup devam etti ancak Pete ile yazdıkları "Without You" şarkısında telif hakkı sorunu olunca 1993'te Tom Evans da kendisini bahçesinde asarak intihar etti. Yeni üyelerle devam etse de Badfinger bir daha 1970'lerdeki gibi başarılı olamadı.

Maalesef, bu trajik olaylar olmasaydı çok daha iyi yerlere gelebilirlerdi. Geriye bıraktıkları eserleri ile bunu görebiliyoruz.

Badfinger'a ait benim için en güzel şarkıları buraya bırakıyorum. En sevdiklerimden ikisini yukarıda paylaşmıştım. Bunlar da kalanları...






Ayrıca BBC, Badfinger için yarım saatlik bir belgesel hazırlamış. YouTube'da videosu mevcut. İngilizce olduğu için anlamakta zorluk çekilebilir diye paylaşmadım ama merak edenler YouTube'da bulabilirler.

Umarım size Badfinger'ı sevdirebilmiş, hakkında yeteri kadar bilgi verebilmişimdir. Umarım çalma listelerinizde yer edinir ve bana verdiği hissiyatları sizlere de verebilir. 

Kaliteli müzikle kalın!

18 yorum :

  1. heey sağool bi dolu şey öğrendim bütün şarkıkarı da dinlicem. nefis bir yazı buuuu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, umarım şarkı listesi hazırladığın blog yazısında yer alırlar! :)

      Sil
    2. O zaman merakla bekliyorum :)

      Sil
  2. heey baksana, bi konu vardı ya, başına bi sıkıntı gelmedi değil mi. unutuldu mu o konu işallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır, bir sorun olmadı. Sıkıntı gelecek bir durum sözkonusu değildi zaten. Teşekkür ederim sorduğun için. :)

      Sil
  3. Süper bilgiler. Bol bol yeni müzik dinleyeceğim

    YanıtlaSil
  4. Hikayeleri çok ilgimi çekti - Paul McCartney kısmı özellikle
    Belgeseli de izleyeceğim. Teşekkürler bu güzel bilgilendirme için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ilgi çekici bir hikayeleri var. Ben teşekkür ederim. :)

      Sil
  5. ya saol ya. badfinger ı sayende öğrendim. without you'nun da onların olduğunu bilmiyodum. cartney ve intiharları da. sevdim grubu. yutup belgeselini de izlicem. dünyada, müzikte en sevdiğim dönem, atmış yedi-yetmiş üç arası bir de. rock, progressive, underground ve diğerleri işte :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek, rica ederim. Beğenmene sevindim. Günümüzde böyle müzik yapan kimse kalmadı doğru dürüst. Ben de 70-80leri çok seviyorum. Teşekkürler yorumun ve geri dönüşün için. :)

      Sil
  6. bi de en çok "day after day" i sevdim. tam o yılların ruhu olmuş bu şarkı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa o benim de favorim. Spotify'da dinlerken sürekli çalmaya alıyorum. 2-3 saat boyunca aynı şarkıyı dinlediğim oluyor. :D

      Sil
  7. heey baksanaa, ben de sana, o yıllardan grup önereyim. çok sevdiğim hem de. lovin'spoonfull. tüm şarkıları. buffalo springfield bi de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamamdır, onları da ilk kez duyuyorum. Hemen dinlemeye başlıyorum. Teşekkürler! <3

      Sil

My Instagram

Copyrighted © Engineering Vibes | Mühendislik öğrencisinden bi' şeyler. Bu blog engineeringvibes tarafından aşkla tasarlandı!