ÜNİVERSİTE REHBERİ #3 | SINAV-NOT SİSTEMİ


Serinin üçüncü yazısı sınav ve not sistemiyle ilgili olsun istedim. Çünkü anlamakta zorluk çekilen bir konu olabiliyor bazen. Elimden geldiğince açıklamak istiyorum.

Geleneksel olarak öneri şarkımı da bırakayım: tıktıktık!

Biliyorsunuz ki üniversitedeki not ve sınav sistemi çok farklı. Kredi sistemi kullanıldığı için geçme-kalma durumu da buna bağlı olarak değişiyor. 

İlk olarak sınav sistemi hakkında bilgi vereyim.

Nedir bu vize, final, quiz dediğimiz şeyler? Quiz, yüzdesi düşük, 1-2 sorudan oluşan, kısa süreli sınavdır. Bazı üniversitelerde birkaç quiz sonucunun toplamı vizeyi oluşturabiliyor. Vize de quize göre yüzdesi yüksek, finale göre yüzdesi düşük olan bir sınav. Asıl sınavlardan biri yani. Neden adı vize? Bilmiyorum açıkçası... Peki final ise, o dersle ilgili son sınavınızdır. Çoğu üniversitede genelde dönem başından dönem sonuna kadar olan konuları kapsar. Yani en ağır sınavdır ve asıl sınavdır. Ortalamayı ciddi bir şekilde etkiler.

Sınav sistemi bu şekilde. Bazen lab derslerinizde quiz yerine geçecek uygulama değerlendirmesi olabilir ama mantık aynı şekilde.

Not sistemi hakkında bilgi verecek olursam 3 farklı tipte not değerlendirmesi var. Biri 100lük, biri 4lük, diğeri de harf notu.

100lük sistem zaten gayet aşina olduğumuz bir notlandırma şekli o yüzden bu konu hakkında bilgi vermeme gerek yok diye düşünüyorum. 0-100 arası puanlandırma yani.

4'lük sistem ise 100lük puanlamanın karşılığına denk düşen 0-4.00 arası başarı notudur. Geçer not 2.00'dır. Ancak geçer notun 100lük sistemdeki karşılığı üniversiteden üniversiteye değişiklik gösterir. Akdeniz Üniversitesi'nde 60 puan geçer not iken bazı üniversitelerde 50 olabilir veya daha az veya daha fazla. Bu, okuduğunuz üniversitenin not değerlendirme yönetmeliğinde yazar, okumanızı tavsiye ederim. 

Harf notu da 4lük sistemin karşılığında harf notu değeridir. Bunun da çok farklı tipleri var. Ben Akdeniz Üniversitesi'ni baz alarak anlatacağım ama çoğu üniversitede de aynı sistem var.

4.00 - AA
3.50 - BA
3.00 - BB
2.50 - CB
2.00 - CC
1.50 - DC
1.00 - DD
0.50 - FD
0.00 - FF

Şimdi de değerlendirme sistemlerine değinelim. O çoook meşhur ÇANDAN KALDIM-ÇAN ÇOK YÜKSEK sözlerindeki çana. Çan diye kısaltılan şey çan eğrisidir. Yani Bağıl Değerlendirme Sistemi'dir. Bu değerlendirme sisteminde üniversite kendine göre şartlar koyar. Bu şartlar sağlandıktan sonra değerlendirme sistemi çana dönüşür. Yine Akdeniz Üniversitesi için bağıl değerlendirme sisteminden bahsedeyim. (Akdeniz'e gelenler nasıl da şanslısınız)

Bağıl değerlendirme sisteminin geçerli olabilmesi için şartlar şunlar:
1. Dersi alan öğrenci sayısı 15 ve 15'ten fazla olmalı.
2. Final notunun 35 olması
3. Dersle ilgili not ortalaması 35 üstü olmalı

Bu şartları sağladıktan sonra dersi geçmeniz için almanız gereken puan 60'tan düşük olmuş oluyor. Peki kaç almak gerek? Geçer puan da sınıf ortalamasına bağlı. Ne kadar yüksekse o kadar yüksek almanız lazım. 2. ve 3. şartları sağladıktan sonra sınıf ortalamasının da üstünde bir puan alırsanız o dersi geçmiş olursunuz. ÇOK KARIŞIK BENCE DE.

Bir de Mutlak Değerlendirme Sistemi var ki hocalar bunun delisidir tabiri caizse. Çünkü kolay bir sistem, öğrenciyi zorlayan bir sistem. Yani ortalaması 60 olan geçer sistemi. Standart, bildiğimiz sistem.

Bahsettiğim puanlar hep Akdeniz Üniversitesi'ne ait, tekrar vurgulayayım. Başka bir üniversitede okusaydım onu baz alırdım. Ancak kendi okuduğum üniversiteyi baz alarak anlatırsam daha net anlaşılır diye düşündüm. Umarım yanılmamışımdır. 

Genel olarak sistemler bu şekilde. Umarım anlaşılır olmuştur. Olmadıysa da nasılsa üniversiteye başlayınca öğreneceksiniz. Ben önbilgi vermek adına bahsetmek istedim.

Hepinize başarılı bir üniversite hayatı diliyorum!

1. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #1 | ORTAM & ÇEVRE
2. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #2 | DERSLER
4. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #4 | SOSYAL KULÜPLER
5. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #5 | HAZIRLIK OKUMAK
6. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #6 | MÜHENDİSLİK OKUMAK
7. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #7 | BAŞKA ŞEHİRDE OKUMAK VS. AİLEYLE OKUMAK
8. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #8 | ANTALYA'DA OKUMAK
9. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #9 | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ

6 yorum :

  1. Merhabaa :)
    Deeptone sayesinde keşfettim blogunu, yazıları çok beğendim ve hemen takibe aldım ^-^
    Ben de beklerim kendi bloguma :)
    https://gulmekicinagla.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. :)
      Çok teşekkür ederim. Hemen uğruyorum. :')

      Sil
  2. merhaba yasemin deeptone'dan geldim:) bloğun gerçekten çok hoş takibimdesin artık bana da beklerim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Özge. :)
      Çok teşekkür ederim. Uğrayacağım. :')

      Sil
  3. En sevdigim not cc.Cc aldığında bir dersi tekrar alaman gerek kalmiyor.Gecme notu cok yuksekmis bu arada bizde 40 idi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle. Aslında ben CC almaktan pek hoşlanmıyorum ama bazı dersler var ki CC aldığına bile şükrettiriyor. :)
      Öyle maalesef 60 çok yüksek. :/

      Sil

My Instagram

Copyrighted © Engineering Vibes | Mühendislik öğrencisinden bi' şeyler. Bu blog engineeringvibes tarafından aşkla tasarlandı!